בי וומן » כתבות » מה לקנות לקראת הלידה

מיתוסים בנושא סיבים תזונתיים 

מיתוסים בנושא סיבים תזונתיים



, מדור: תזונה ואוכל
פורסם בתאריך: 10/08/2010

"סיבים תזונתיים גורמים לבעיות במערכת העיכול" הוא רק מיתוס אחד מני רבים בנושא תזונה, שהחלטנו להפריך עבורכם היום.

1. מיתוס: סובין הוא חומר דמוי נסורת, שאינו מכיל רכיבי תזונה חיוניים, שבני אדם לא מסוגלים לפרק.
עובדה: סובין אכן מכיל בעיקר סיבים תזונתיים אבל גם ויטמינים מקבוצת B מגנזיום, אבץ, סלניום ותרכובות פנוליות.

2. מיתוס: סיבים בכלל וסובין בפרט, חשובים לתזונה רק אצל מי שסובל מעצירות.
עובדה: מחקרים רבים מוכיחים כי צריכת דגנים מלאים, למשל ברנפלקס, המהווים את המקור המרכזי לסיבים, מפחיתה באופן משמעותי בעיות שיניים וחניכיים, מפחיתה סיכון לסינדרום X וסוגים מסוימים של סרטן (פה, גרון, קיבה, מעי הגס).

3. מיתוס: אכילת ארוחת בוקר, גורמת ל"פתיחת תאבון" לכל היום – "כשאני לא אוכל בבוקר אני יכול להחזיק מעמד שעות רבות ללא אכילה. אבל אם אני אוכל משהו בבוקר – אני רעב כל היום".
עובדה: אנשים המקפידים על אכילת ארוחת בוקר, אוכלים באופן משמעותי פחות בשעות הערב והלילה. אנשים המקפידים על ארוחת בוקר אוכלים ארוחה קטנה יותר בצהריים. אנשים שלא רגילים לאכול בשעות הבוקר ומאמצים הרגל זה – עלולים לחוש בהתחלה יותר צורך או תחושה של רעב בשעות הבוקר – אך הקפדה על הרגל זה, בהחלט כדאי מאחר ובחשבון הסופי (אצל רוב האנשים) – קטן מאוד הצורך באכילת לילה, במסגרתה צורכים את רוב הקלוריות המיותרת – מומלץ מאוד לאנשים ששומרים על משקל או מנסים להפחיתו!

4. מיתוס: כל דבר "בריא" – הוא בד"כ גם ממש לא טעים.
עובדה: בשנים אחרונות חלה עלייה מתמדת בצריכת מזון עם מאפיינים של מזון בריא על חשבון גרסאות פחות בריאות של אותם המזונות – יש דרישה גוברת מצד הצרכנים ליותר מזון בריא. למשל עלייה בצריכת דגני בוקר מחיטה מלאה.

5. מיתוס: פחמימות זה מזון משמין – למי שרוצה לרדת במשקל עדיף להימנע מאכילת פחמימות.
עובדה: פחמימות, בעיקר אלה שמקורן בדגנים מלאים וקטניות – בנוסף להיותם מרכיב מזין וחשוב בתזונה, חיוניות לשמירה על מצב הרוח, מניעת כאבי ראש, שמירה על הריכוז, הזיכרון, שינה רגוע בלילה ולמניעת תחושת דכדוך ודיכאון. השפעה על המשקל אם קיימת, בדרך כלל חיובית – פחמימות מורכבות מרגיעות את תחושת הרעב לשעות רבות וחוסכות במקרים רבים את הצורך לנשנושים עתירי קלוריות.

6. מיתוס: ככל שהלחם כהה יותר כך הוא בריא יותר כי הוא עשוי מחיטה מלאה ועשיר בסיבים.
עובדה: לא בהכרח. הדרך הנכונה לבדוק את ההרכב של כל מזון – היא ע"י קריאת תוויות מזון – מוצר העשוי מחיטה מלאה – המרכיב הראשון ברשימת הרכיבים יהיה חיטה מלאה או קמח חיטה מלא.

7. מיתוס: מזון עשיר בסיבים גורם לתופעות לא רצויות במערכת העיכול – נפיחות וגזים
עובדה: לרוב האנשים – תוספת סיבים תזונתיים למזון, דווקא משפרת מאוד את פעולת מערכת העיכול – תוספת מזון עשיר בסיבים עשויה לחייב גם תוספת נוזלים לתפריט היומי – ואז יחסכו ברוב המקרים גם תופעות הלוואי.

8. מיתוס: פחמימות משמינות יותר מחלבונים.
עובדה: ממש לא נכון – גרם פחמימה תורם לנו 4 קלוריות – בדיוק כמו גם גרם חלבון.

9. מיתוס: דיאטה טובה ומהירה תכיל כמה שפחות קלוריות
עובדה: ממש לא נכון – דיאטה שתכיל מעט קלוריות תגרום למשבר תוך זמן קצר – ועלולה להסתיים לבסוף בבולמוס אכילה של ממש ולזלילה לא מרוסנת, בעיקר של מזון בעל ערך תזונתי ירוד. דיאטה טובה באמת היא כזו היכולה להפוך בסוף התהליך לאורך חיים לטווח ארוך – לשם כך היא חייבת להיות מאוזנת מבחינת רכיבי המזון, להתאים לסגנון החיים ולהעדפות אישיות.

10. מיתוס: הסיבים התזונתיים בפרות וירקות נמצאים רק בקליפה לכן אין לוותר עליה.
עובדה: הויטמינים והסיבים התזונתיים נמצאים בכל מקום בפרי ובירק. הקליפה עשירה יותר בסיבים אבל הם גם נמצאים בשאר החלקים. על הקליפה עשויים להיות חומרי ריסוס והדברה ולכן חשוב לשטוף אותה היטב, אך לא לוותר עליה.

11. מיתוס: חלב מתאים לעגל ולא לתזונת האדם הבוגר
עובדה: אמנם החלב הוא באמת מזונם של העגלים, אך גם מזון בעל ערך תזונתי עצום גם לבני האדם בכל הגילאים (להוציא תינוקות – להם כמובן עדיף חלב אם) האדם למד לעבד חלב פרה ולהכין ממנו מאכלים נפלאים לתצרוכת מבוגרים.
בדומה לעיבוד דגנים וקטניות. שילוב של דגני בוקר, עם מוצרי חלב, מעשיר ומשפר מאוד את ההרכב התזונתי של שניהם.

12. מיתוס: שתיית שמן זית בבוקר לפני ארוחה – מצוינת לבריאות.
עובדה: ממש לא בהכרח. – אמנם שמן זית הוא אכן מרכיב מזון נפלא, אך אין כל צורך לשתות אותו! תרומתו של שמן זית לתזונה, עולה בכמה מונים כשהוא נאכל כחלק מסלט ירקות טרי למשל. חשוב לציין – תוספת כף שמן, תוסיף לתפריט היומי שלכם כ-90 קלוריות וכך בלי להרגיש, תוך פחות משלושה חודשים, תוסיפו עוד קילו למשקלכם! השמנה כידוע אינה מבשרת בריאות!

מאת: מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מחוז דן פתח תקווה, כללית


תגובות גולשים:
מה לקנות לקראת הלידה 

מה לקנות לקראת הלידה



, מדור: הריון
פורסם בתאריך: 08/08/2010

לקראת לידה - מהם הדברים שאנו צריכים לרכוש לקראת הלידה ואחריה...

נשים בהריון עומדות בפני דילמות רבות: לידה טבעית או בבית חולים? אפידורל או ללא משככי כאבים? במקביל להחלטות חשובות אלה, עומדת בפני היולדת גם הדילמה: אילו דברים חשוב לקנות לתינוק לפני הלידה, ומהם הדברים שיש לקנות לאחר שהתינוק יוולד. הרוקח צחי אשרוב מבית המרקחת "מרכז הצפון" בתל אביב מציע מספר טיפים לאמהות שבדרך על הדברים שכדאי לקנות לפני הולדת הילד והדברים שניתן לקנות לאחר הלידה:

מוצרים שכדאי לקנות לפני הלידה:
אחד הדברים הראשונים שכדאי שיהיו מוכנים לפני הלידה הוא כיסא התינוק במכונית, שבה יוכלו ההורים הטריים לקחת את התינוק הביתה. כמובן שיש להצטייד לקראת הולדת התינוק גם בשמיכות, מגבות וחיתולי בד. דבר נוסף שהילד יזדקק לו הוא מוצץ. מומלץ לבחור במוצץ אורתודונטי שלא יפגע בחיך העדין של התינוק. מוצר נוסף

אחד הנושאים הכי חשובים לכל אם הוא נושא ההנקה או ההאכלה של התינוק. לנשים שיחליטו להיניק, מומלץ לרכוש בטרם הלידה משחה לפטמות סדוקות, למקרה בו יתגלה גירוי באחת הפטמות, לשימוש לפני שהגירוי יהפוך לסדקים כואבים. מומלץ לבחור במשחה שאינה דורשת שטיפה לפני הנקה, מאחר וכך אין צורך להמתין בין מריחת וספיגת המשחה עד להנקה. במקרה בו ישנה בעיה כלשהי ולא ניתן להיניק את התינוק במשך תקופה מסוימת, לדוגמא, אם התינוק נשאר בפגיה, ניתן לקנות משאבת הנקה. לנשים שהחליטו לא להיניק, מומלץ לרכוש בקבוקים להאכלה.

בנוסף, מומלץ להצטייד לפני הלידה במשחה נגד תפרחת חיתולים ובטלק. החיתול הוא כר פורה להתפתחות פטריות, לכן חיוני לחטא את ישבן התינוק בכל החתלה, וכן להשתמש במשחה לטיפול בתפרחת חיתולים במקרה של התפתחות פריחה, כגון אגיסטן בייבי ואינוטיול. ליולדת מומלץ לרכוש משחה נגד סימני מתיחה, לדוגמא אלסטן, ולהתחיל למרוח אותה כבר בסמסמטר השני של ההריון, כשהבטן מתחילה לבלוט וכן להמשיך למרוח גם לאחר הלידה, אם ישנם סימני מתיחה.

תכשיר היגיינה נוסף לתינוקות הוא סבון הרחצה. מומלץ לרכוש סבון רחצה עדין המותאם במיוחד לתינוקות. סבון רחצה שיתאים לתינוק בן יומו הוא סבון רחצה טבעי, שלא יהיו בו חומרים סינתטיים שיגרו את עור התינוק וכן רמת PH המותאמת לעור העדין של התינוק.
כאשר מתחילה ההנקה או ההאכלה, תינוקות עלולים לסבול מבעיות של גזים מאחר ומערכת העיכול שלהם עדיין אינה מפותחת דייה. כדי לטפל בבעיה ניתן לתת לתינוק טיפות סימיקול נגד גזים. תכשיר נוסף שיכול לטפל בבעיה הוא הכנה רוקחית על בסיס אניס משומר שמכינים בבתי המרקחת. מעבר לזה, חשוב לחמם ולעסות את בטן התינוק לאחר ההאכלה או ההנקה כדי להקל עליו את פעולת העיכול.

מוצרים שיש לקנות לאחר הלידה
לעיתים הרופא המטפל ממליץ להמשיך טיפול בטבור התינוק גם לאחר החיטוי בבית החולים. במקרים אלה, יש לרכוש טיפות סביעור לחיטוי הטבור. מוצר נוסף שכדאי להצטייד בו לאחר הלידה, הוא פרצטמול לשיכוך כאבים והורדת חום אצל תינוקות כגון סנסמול טיפות. כמובן שכאשר יש עליית חום אצל תינוק, יש לפנות לרופא, אך בשעות שבהן המרפאות סגורות ויש צורך להוריד את החום של התינוק בהקדם, מומלץ שיהיה פרצטמול בבית.

חשוב להכין את הסביבה לקליטתו של תינוק שזה עתה יצא מהרחם. לכן מומלץ לבנות סביבה ללא רעש וללא תאורה חזקה לתינוקות. במקום תאורה פלואורסנטית חזקה, כדאי לבחור בתאורה טבעית ורכה יותר. לצורך זה ניתן לרכוש מעמעמים או אהילים מעמעמים למנורות.

וכמובן, מזל טוב להורים הטריים!


תגובות גולשים:

הירשמי לניוזלטר

הסקר

בהלת הקורנה
ביטול הלימודים ו המשק מוצדקים- אין ברירה
הגזימו עם הפניקה - בסך הכל וירוס
הזדמנות נהדרת לפסק זמן וחישוב מסלול מחדש
פחד אלוהים- סוף העולם הגיע

הצג תוצאות

התכנים הנצפים

 

מילות חיפוש: