בי וומן » כתבות » הסיפור של מיסטר לייק

הסיפור של מיסטר לייק 

הסיפור של מיסטר לייק



, מדור: קריירה, נותני שירות, מדור שיווקי
פורסם בתאריך: 10/12/2013

תמיד אמרו לנו שאי אפשר לעשות מכירות בפייסבוק. שהפייסבוק הוא כלי שנועד להשגת באאז, לייקים ונוכחות.
אבל הסיפור של אליאב אללוף, ממחיש, כפי הנראה, את ההיפך הגמור. ארבעת אלפים חברים, ששת אלפים עוקבים בדף הפייסבוק הפרטי, ולמעלה מעשרים אלף חברים בדף העסקי. אלו הם, ללא ספק, מספרים שמתעדים הצלחה.
אז שמתי בצד את ספקותי לגבי מונחים דוגמת 'מנטור', ומומחים למיניהם במדיה החברתית, והלכתי לבדוק מי האיש הזה ומה הוא רוצה.
במשך השנים שאני עוקבת אחריו כמו איזה גרופית מתלהבת, למדתי המון על שיווק ברשתות החברתיות בכלל, ועל מינוף דף הפייסבוק לכלי שיווקי עוצמתי, במיוחד. שאלתי אותו כמה שאלות נוקבות על שיווק במדיה החברתית, ומה שווה בכלל כל הפייסבוק הזה.

אז מיהו בעצם אליאב אללוף?
אליאב הוא מנטור מדיה חברתית ומייסד Outcome Media, סוכנות מדיה חברתית המעניקה שירותי ניהול פייסבוק ומדיה חברתית למותגים מובילים ומיזמים יוצאי דופן. לאחרונה, יחד עם שותף נוסף, הקים פעילות נוספת בשם Social Factory, שמספקת שירותי ניהול עמודי פייסבוק לעסקים קטנים בשיטת "פס ייצור".
בתפקידו הקודם, הקים וניהל את רהב מדיה חברתית מקבוצת רן רהב תקשורת ויחסי ציבור, ולפני כן הקים וניהל את פעילות המדיה החברתית של העיתון גלובס. בשנת 2012 הכתיר אותו מגזין TIMEOUT TEL AVIV כאחד מחמישים האנשים המשפיעים בתרבות הדיגיטלית בישראל. ברקורד המקצועי המוקדם יותר שלו, שימש אללוף בתפקידי שיווק בכירים באקסיס מובייל וקומברס. הוא בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים.

מה זה בכלל מנטור מדיה חברתית? ומה ההבדל ממומחה מדיה חברתית?
מנטור מדיה חברתית זה מונח שהמצאתי, גם בגלל שאת המונח מומחה אני פחות אוהב. מומחה זה משהו שיכולים להגיד עליך, לא משהו שאתה אומר על עצמך. ובכלל, מה זה מומחה? יש כזה דבר "מומחה למכוניות"? מה, הוא יודע איך לייצר כל חלק וחלק במכונית, לשווק את המכונית, לתחזק ולתקן את המנוע שלה, לתכנן אותה? הרי זה בלתי אפשרי לדעת הכול, גם בתחום שאתה עוסק בו שנים.

המונח מנטור מייצג את מה שאני מרגיש שאני יכול לעשות טוב – מישהו שיכול ללוות אותך בחיבור בין עולם הניהול והשיווק של העסק או המותג שלך, לעולם המדיה החברתית. כשיש כלי פרסומי חדש או תכונה חדשה בפייסבוק, אני יודע להבין את המשמעות לעסק שלך.
בעיני, ההבדל בין מנטור מדיה חברתית לאחרים שעוסקים במדיה חברתית, זה כמו ההבדל בין שף לטבח. כשאת במסעדת גורמה, את מודה לשף על הבישול, למרות שזה לא הוא שמבשל. אבל הוא יודע וקובע מה צריך לבשל - ואיך.

ak-ljg-lke485086-1.jpg
אפשר לנצל את הידע והתובנות שלי כדי לקדם עסקים בתקציבים שהם יכולים לעמוד בהם. (צילום: ליאת מנדל)

מה ההבדל ביןOutcome Media לבין וSocial Factory?
Outcome מעניקה שירותי ניהול פייסבוק ומדיה חברתית למותגים גדולים ומיזמים יוצאי דופן. אלו חברות גדולות או מיזמים שמשקיעים תקציבים נכבדים בצמיחה עסקית. חברת Factory מיועדת לעסקים קטנים, שרוצים להשקיע סכומים סבירים עבור הקידום במדיה חברתית.
כאן, כמובן, אני לא יכול להיות מעורב באותה המידה, אבל אפשר לנצל את הידע והתובנות שלי כדי לקדם עסקים בתקציבים שהם יכולים לעמוד בהם.

אם ניקח עסק קטן, בינוני וחיוור ונשדך אותו אליך, הוא יזכה להצלחה מטאורית?
זו שאלה שכמעט אף אחד לא שואל, וחבל. אם יש לך עסק חיוור, כנראה שהבעיה שלך היא בעיה עסקית ולא בעיה של שימוש במדיה החברתית כדי לקדם את העסק. הסיבה שהרבה אנשים לא שואלים את השאלה הזאת, אני מניח, קשורה לעובדה שהם מרגישים לא נוח להתעמת עם התשובה – שיש להם עסק חסר ייחוד, שמוכר מוצר שאנשים לא ממש חייבים לקנות מהם. אני לא יודע לגרום לתרנגול לעוף. אבל אם יש לך נשר, אני אדאג שהוא יעוף הכי גבוה והכי רחוק שאפשר.

מה הסוד של הצלחה במדיה החברתית?
קודם כל, הסוד של הצלחה בעסקים הוא שאנשים חושבים שיש לך מוצר מדהים. לא מוצר טוב, לא מוצר איכותי – אלא מדהים. ואיך יודעים שזה המצב? אנשים אומרים "וואו, איזה מוצר מדהים". סתם ככה, בלי שאתה מבקש מהם. ואם הם לא אומרים את זה, זה לא סוף העולם, זה אומר שהעסק שלך הוא בסדר, אבל לא מדהים.

את זוכרת מי הגיע רביעי במרוץ מאה מטר באולימפיאדה? חוץ ממנו ומאימא שלו, אף אחד לא זוכר שהוא בכלל היה שם. והסיבה שאת לא זוכרת היא פשוט כי זה לא משנה שום דבר. כי הוא רץ טוב מאוד, אפילו מצוין - אבל לא מדהים.

מדיה חברתית היא נגזרת של העסק שלך. אם המוצר או השירות שאתה מציע הוא רע, דף פייסבוק לא יציל אותך. מדיה חברתית יכולה לתרום להצלחה, להגדיל את בסיס הלקוחות, לשמר לקוחות קיימים ולא פחות חשוב – להוות עבור בעל העסק כלי למידה אודות הלקוחות שלך: מי הם, מה מאפיין אותם ומה חשוב להם.

מה זה אומר "לעשות פייסבוק"?
(צוחק) לא שמעתי את הביטוי הזה כבר 4 שנים. בעיני, הערך הכי משמעותי בפעילות מדיה חברתית נוצר כשאתה מבין גם את צרכי העסק, כשאתה יודע להבין את היעדים העסקיים ולאלו מהלכים במדיה החברתית לחבר אותם.
להפעיל עמוד פייסבוק אפשר גם לבד וגם בחינם. אבל השאלה הראשונה היא "למה?". מה המסר אותו מביא שהעסק שלך לעולם, שלא היה לפני כן? מה אתה יכול להגיד על עצמך, שמתחרה לא יכול להגיד על עצמו?

תחשבי על איך היה לקנות רהיטים לפני איקאה, איך היה נראה עולם המחשבים בלי אפל, איך היה להזמין פיצה לפני דומינו'ס, איך היה לצאת לאכול מזון מהיר לפני מקדונלד'ס, ומה היה הדימוי של וודקה לפני אבסולוט.
אם יש לך אסטרטגיה ייחודית, אז מדיה חברתית יכולה לעשות דברים נפלאים ולתת החזר מעולה על ההשקעה. אבל אם אתה למשל, עסק שנהנה מזיכיון, רישיון או מונופול ושהוא פרה חולבת, אתה לא בהכרח צריך מדיה חברתית.
והאחריות שלי בתור מי שמלווה את העסק זה לשאול את השאלות הקשות ולפעמים לתת תשובות שפוגעות באינטרס האישי שלי. כך, למשל, בשני מקרים המלצתי ללקוחות לסגור את עמוד הפייסבוק שלהם.

לסגור את העמוד הפייסבוק?!
אם זו חברה שיש לה נתח שוק אדיר ושמוכרת מוצר במחירים לא תחרותיים, ויש אווירה של "עליהום", למה לתת במה למי שמחפש לנגח ולתקוף אותך? זה מיוחד נכון במקרה ששם עמוד הפייסבוק זהה לשם החברה - וכשיש מחאה חברתית. אז אותם עמודים ביצעו פעולת הסתרה של העמוד ויצאו לחופש של יותר משנה.

ואז הפסדת הכנסות, לא?
בהחלט, ולא מעט. אמרו לי קולגות שאני נאיבי, אבל זה עניין של אינטגריטי מקצועי. גם אם הלקוחות לא בהכרח מעריכים, והם בדרך כלל לא, עדיין, אני מרגיש טוב עם עצמי וזה מה שחשוב לי.

מצד אחד מכנים אותך "מיסטרלייק" ומצד שני אתה מדבר הרבה על תוצאות עסקיות. הרבה לייקים מייצרים הרבה מכירות?
האמת שאין קשר בהכרח בין השניים. למדיה חברתית בכלל ולפייסבוק בפרט, יש ערך שיווקי במובן של SOCIAL PROOF. זה כמו שאת רעבה נורא וצריכה לבחור בין שתי מסעדות: אחת מלאה ואחת ריקה. באיזה את בוחרת? כמעט תמיד במלאה. למה? כי הסיכוי שלך לטעות הוא נמוך.
הדבר הראשון שאתה רוצה להשיג באמצעות מדיה חברתית הוא לא עוד כלי לפרסם את המוצרים שלך ולהשיג לקוחות. הדבר הראשון הוא לבנות אמון במותג שלך. שאנשים ירגישו שזו לא טעות לבחור בך. שהם במקום טוב.

השלב הראשון של כל מכירה היא בניית אמון, כי כל לקוח פוטנציאלי ממוקד קודם כל בדבר אחד: מה לא בסדר במוצר או בשירות שלך ואיך את הולכת למכור לו מוצר שאינו אטרקטיבי במחיר גבוה, ולתת לו שירות גרוע. כמויות של אנשים מבסוטים ועמוד פייסבוק מחייך ורוקד - הם סימן טוב שאפשר לייצר מכירות, אונליין ובכלל. אבל אפשר לייצר מכירות מפרסום לינקים בפייסבוק, בהנחה שיש לך מספיק מדיה.

זה אומר שאי אפשר למכור באמצעות פייסבוק?
אפשר למכור, ולא מעט. אבל יש תהליך הבשלה ויש שלבים. אם אתה מותג מוכר, אתה יכול למכור מיד. אם אתה מותג חדש, אז צריך זמן הבשלה. יש לי לקוחות שאני מייצר להם מכירות בסכומים מדהימים, ועם נתוני צמיחה מרשימים, בישראל, בארה"ב ובמרכז ודרום אמריקה.

ejijigjeijg1001142-1.jpg
"עכשיו אין לך ברירה אלא להיות טוב עד כדי כך שהם לא יוכלו להתעלם ממך." (צילום: ליאת מנדל)

מה מיוחד בשירותים שאתה מציע?
אני מתאים במיוחד למנהלים שמחפשים פרטנר שמבין את עולם המדיה החברתית והם יכולים לסמוך עליו שייתן את העצה שהכי נכונה להם ולעסק שלהם, בלי קשר לאינטרס האישי שלו.
מנהלים שאחראים על מותג מוביל או על מיזם יוצא דופן, ורוצים לקבל המון אהבה למותג שלהם.
וכמובן, מכירות – גם בחנויות ובטלפון וגם אונליין.
בלא מעט מקרים, השגתי עבור לקוחות תוצאות מדהימות, ולכן לאחרונה אני מתחיל לקדם – מול לקוחות מתאימים - את מודל Outcome, שעובד על בסיס אחוזים מהמכירות בחברת צמיחה או אחוזים מהבעלות במיזמים צעירים יותר.

אתה מדבר מאוד בחופשיות על מה אפשר לעשות, אבל פחות מנדב פרטים על לקוחות שלך. למה זה?
זה משהו שלמדתי מהעבודה עם רני רהב. הוא דואג ללקוחות שלו עם המון תשוקה, וגם מאוד חשוף לעין הציבורית, אבל הוא לא מפרסם רשימת לקוחות והוא בטח לא מספר אף פעם מה הוא עושה עבורם.
בהתחלה זה נראה לי מוזר. הרי אם אני לוקח חברה שלא מוכרת אונליין מאפס מכירות לשני מיליון ש"ח בתוך שנה אחת, זה יופי של CASE STUDY ללמוד ממנו וגם משהו שיכול להביא לי עוד לקוחות.
אבל מצד שני, רוב הלקוחות הכי טובים שלי, אוהבים את הדיסקרטיות. הם לא רוצים לשבת בחדר ישיבות עם מישהו לבנות מהלך שיווקי, וחמש דקות אחרי שהמהלך המצליח, לשמוע שיועץ השיווק שלהם לוקח את כל הקרדיט לעצמו.

לצניעות הזאת יש מחיר כבד, לא?
ברור שיש לזה מחיר, כי לקוחות מסוימים לא מבינים "למה לאליאב אללוף יש כזה שם, מה הוא כבר עשה בחיים שלו?". יש גם טוקבקים ברוח זו שמנסים לפגוע, אני מניח. בספר שקראתי "המשחק של אנדר", יש ציטוט נפלא שבו המפקד אומר לילד המוכשר "עכשיו אין לך ברירה אלא להיות טוב עד כדי כך שהם לא יוכלו להתעלם ממך." אז זו המשימה שלי.

על השיטה, הבלוג, והדרך להשתמש נכון במדיה חברתית, ניתן לקרוא גם באתר של אללוף: http://www.eliavalaluf.com/

צילום תמונת שער: תמר מצאפי


תגובות גולשים:

הירשמי לניוזלטר

הסקר

בהלת הקורנה
ביטול הלימודים ו המשק מוצדקים- אין ברירה
הגזימו עם הפניקה - בסך הכל וירוס
הזדמנות נהדרת לפסק זמן וחישוב מסלול מחדש
פחד אלוהים- סוף העולם הגיע

הצג תוצאות

התכנים הנצפים

 

מילות חיפוש: