בי וומן » כתבות » להפוך רעיון עסקי למותג מצליח

להפוך רעיון עסקי למותג מצליח 

להפוך רעיון עסקי למותג מצליח



, מדור: קריירה, נותני שירות, מדור שיווקי
פורסם בתאריך: 15/11/2014

מתי זקוק העסק שלך לבניית מיתוג ולמה זה כל כך חשוב? מהי בכלל יצירת תדמית עסקית וכיצד בונים אותה בצורה נכונה? האם להשקיע במיתוג ייחודי או להסתפק בהפקת מוצרי פרסום בבתי דפוס שונים על מנת להוזיל בעלויות? על מה חשוב לשים דגש וכיצד לבחור את בעלי המקצוע המתאימים ביותר? כל בעל עסק מוצא את עצמו עומד מול השאלות הגדולות האלו. אז בואו נעשה קצת סדר בדברים...

כשהקמתי את העסק החדש שלי, הרבה לפני שידעתי בדיוק מה אני יודעת לעשות הכי טוב, מה אני הולכת להציע לקהל היעד שלי, ולמעשה אפילו לפני שידעתי מיהו קהל היעד שהולך ליהנות מהמוצרים והשירותים שלי, היה לי ברור שאני צריכה כמה אנשי מקצוע חדי מחשבה ומוכשרים שחבל על הזמן, שיעזרו לי לעשות קצת סדר בראש, ידעתי שאני צריכה כותב תוכן בכדי להעביר את המסרים שלי בצורה מדויקת וזאת, בשעה שבכלל לא הייתי בטוחה כל כך במה שאני רוצה (או צריכה) לשדר. ידעתי גם שאני צריכה לחפש מעצב גרפי שיעצב לי לוגו כזה, שישקף בדיוק את מה שאני רוצה לספר לציבור וכמובן גם יועץ או מלווה אישי או עסקי שיעזור לי לא ללכת לאיבוד בעולם החדש והמרגש הזה שאליו נכנסתי.

וככה בדיוק עשיתי. התוצאה שקיבלתי הייתה אתר אינטרנט עמוס בפלאשים מהבהבים ובצבעים שבחיים לא ידעתי על קיומם, ומשפטים שלא אומרים כלום לאף אחד, למרות שהיו מעוצבים בפונטים מרהיבים. במוצרים ובשירותים שלי, אף אחד לא באמת התעניין, וחמשת האנשים שהתעניינו בכל זאת, התרגזו משפע הגימיקים באתר שלי, והלכו (בצדק), לחפש בעל מקצוע אחר. כך סיימתי את דרכי החדשה עוד לפני שהספקתי לעשות משהו.

ואז, כשכבר כמעט הרמתי ידיים הכרתי את נעמה סקג'ו-נאור. ג'ינג'ית אנרגטית בת 42, אימא לשלושה ילדים, חברת קיבוץ עברון בצפון הרחוק, שבגיל 39 החליטה לעסוק במה שהיא הכי אוהבת לעשות והקימה את סטודיו Totem למיתוג אישי-עסקי. המילה כישלון לא קיימת בלקסיקון שלה והיא מלווה אנשים שחלומם להקים עסק ובעלי עסקים קטנים בינוניים בכל תהליכי המיתוג העסקי ובהקמת מערך שיווק איכותי ומקדם. נעמה עזרה לי להבין, בדיוק ולעומק, איך נראה עסק מצליח וחשוב עוד יותר, להתחיל לראות את עצמי כעסק לכל דבר.

הכל מתחיל מהיכולת שלנו לחשוב מחוץ לקופסה
עבור נעמה המשפט הזה הוא הרבה יותר מסלוגן טוב. עבורה זוהי אבן דרך בתהליך היצירה ובעבודה מול לקוחותיה. לסטודיו שלה היא קוראת Totem, ומהותו היא אחת – לסייע לכל בעל עסק לבנות מותג עסקי שלם וייחודי, שמבדיל אותו משאר העסקים באותו תחום. ובמילים אחרות, באמצעות תהליך עמוק של חשיבה משותפת, נוצר עסק שמשלב בין הפן האישי לפן המקצועי. "זה תמיד מתחיל מפיתוח התדמית ברמה הרעיונית" מספרת נעמה, "כשיש בסיס רעיוני טוב שמתחבר נכון לבעל העסק ולייחוד שלו, התוצאות מדויקות יותר ועושות עבודה טובה יותר הן ברמת היכולת של בעל העסק לשווק את עצמו בשיחה, הן במציאת קהלי יעד נכונים ווהן בבחירת סל מוצרי הפרסום הנכון, שיביא מקסימום תוצאות במינימום הוצאות כספיות".

ועוד מספרת נעמה על החשיבות שבכתיבת תכנים איכותיים, כאלו שעושים חשק לקרוא עוד ועוד. ועל חשיבותו של החיבור בין התוכן ובין יצירת נראות ייחודית ומושכת. כזו, שתעזור לעסק להביא עוד לקוחות. כי מכירות זאת לא מילה גסה, ואחרי הכל, כולנו, או לפחות רובנו, קמים בבוקר במטרה למצוא לקוחות חדשים, ולמכור להם את מה שאנחנו אוהבים ויודעים לעשות הכי טוב.

"במקצועי אני מעצבת גרפית ומאמנת אישית. את כישרון הכתיבה קיבלתי במתנה מאלוהים", מספרת לי נעמה "וזו למעשה הסיבה שפתחתי את הסטודיו. השילוב של השניים, אימון אישי ומיתוג עסקי, יוצרים תהליך שמרגש אותי כל פעם מחדש. זה תהליך שמאפשר לבעל עסק להסתכל על עצמו מזווית חדשה ולגלות את העוצמות העסקיות האמתיות שלו שטמונות, כמה מפתיע באדם שהוא".

מרוץ מתיש בדרך ליצירת מיתוג
"כשבעל עסק רוצה למתג את העסק שלו", היא ממשיכה, "הוא הולך לגרפיקאי, יושב איתו זמן מוקצב וביחד הם מכינים אפיון בסיסי הכולל את שם העסק, צבעים שונים, וניסיון להבין איך הלקוח רוצה את הלוגו שלו משם המעצב לוקח את המושכות ומעצב לוגו מתוך זווית הראיה שלו (של המעצב) את העסק. לעיתים הוא יבחר לפנות לכותב תוכן מקצועי, על מנת שיכתוב עבורו את הטקסטים למוצרי הפרסום השונים, לאתר האינטרנט, לפרופיל העסקי, ולעיתים יבחר בעל העסק לכתוב את התוכן בעצמו על מנת לחסוך בעלויות. מכאן מתחיל מרוץ שדים מטורף, בין שני בעלי מקצוע שכל אחד מהם מביא איתו חשיבה שונה, חיבור שונה והבנות שונות לתוך עולמו של בעל העסק. מה שעלול ליצור בלבול של קהל היעד גם אם לא באופן מודע." אני מושכת בכתפי למשמע פירוט התהליך. וחושבת לעצמי שאני, לא הגעתי אפילו לרבע מהתהליכים שהיא מתארת. הכל נשמע לי מסובך ומרגיז.

אבל עכשיו העיניים שלה נוצצות, הקול שלה מתגבר קצת, והיא מדביקה אותי בהתלהבות שלה כשהיא מדברת על השיטה שבה היא עובדת, ושפותרת בעלי עסקים קטנים ובינוניים מהתרוצצויות בין בעלי מקצוע שונים רק כדי לקבל, בתוצאה הסופית, מוצר מוגמר שלא תמיד עונה על הצרכים האישיים והעסקיים המדויקים שלהם.

אפשר לעבור את המירוץ הזה גם בנחת
אז איך נמנעים מהמירוץ הזה שעלול להביא בסופו בלבול בין סגנונות ומסרים? "הסטודיו שלי מציע למעשה פתרון כולל שיוצר מיתוג שלם ונותן לבעל העסק את כל השירותים שאותם הוא צריך בכדי ליצור לעצמו מיתוג שיעביר את המסרים הנכונים הן ברמת השיחה, הן ברמת הטקסט והן ברמת העיצוב הגרפי. בסטודיו מתבצע תהליך של ברור מעמיק שהוא הרבה מעבר לברור הצרכים הטריוויאלי של העסק. מתוך ההבנה שאת אותו שירות נותנים עוד עסקים רבים בארץ ובעולם, נבנה תהליך, שבו נערך חיפוש אחר מה שבעצם הופך את העסק, לעסק שונה, אחר, ייחודי. מה מביא איתו בעל העסק לתוך עבודתו. שיוצר את הייחוד הזה? מהי הדרך המיוחדת שלו לעשות את מה שהוא עושה? התשובות טמונות פעמים רבות באישיותו המיוחדת, בערכיו, כישרונותיו, באהבותיו. בתהליך הזה אנחנו מזקקים את אותם הדברים ובוחנים כיצד הם הופכים לערך המוסף שאותו ירוויח לקוח שייקח את השירות המוצע.

"המיתוג נבנה בהקפדה על קיום של דו שיח בין הקונספט, הטקסט הכתוב והעיצוב הגרפי, זה בא לידי ביטוי בבחירת שם העסק, הסלוגן, הסמל המסחרי (הלוגו) הצבעים הנכונים, וכן הלאה. כך נוצר מיתוג הרמוני, וייחודי שיש בו משהו אחר, אותנטי שפשוט מדבר אחרת עם קהל היעד".

נשמע מורכב... איך את יודעת מה בדיוק מאפיין את בעל העסק?
נעמה שמחה ששאלתי (היא בכלל בחורה שכל דבר קטן משמח אותה), "כדי להבין איך זה עובד, צריך לגשת אל כל נושא המיתוג העסקי, מנקודת מבט שונה לחלוטין. ופה טמון הסוד. מתוך הכלים שיש לי כמאמנת אישית בניתי תהליך ייחודי שבמהלכו נרקמת רשת של הבנות, צבעים, ורעיונות אשר מביאים לידי ביטוי את הבידול האישי והעסקי של בעל העסק".

בסופו של התהליך, הבנוי מחמישה מפגשים שבועיים ונכנס לרבדים עמוקים ביותר, מקבל הלקוח זוויות ראייה חדשות על העסק שלו. במהלכו של התהליך נבנה לוגו ייחודי שמביא לידי ביטוי את אותו בידול עסקי שנגלה לפנינו בתהליך. בסטודיו Totem למיתוג אישי-עסקי, ממותג הלקוח לא רק ברמת היותו איש מקצוע מעולה, אלא גם כאדם מיוחד אשר מפגש איתו יכול להביא ערך נוסף ללקוחותיו, מה שהופך אותו ואת העסק שלו ליחיד מיוחד ושונה לחלוטין מכל אחד מהמתחרים בשוק.

"אנשים מעדיפים לרכוש שירותים ומוצרים מהאדם ולא מהמדף וגם, שימו לב, אם הוא יקר יותר מאחרים. כי עולם העסקים שלנו משתנה ואנשים מחפשים גם את המעבר לשירות היבש הקונקרטי המקצועי".

להקשיב עם העיניים והלב
כך, למשל, אחד הערכים המוספים אותם מביאה נעמה כשהיא עובדת עם בעלי עסקים, היא הקשבה. אבל הקשבה אמתית. עם האוזניים, העיניים והלב. התהליך שהיא עוברת עם לקוחותיה מאפשר לה להכיר אותם כל כך טוב, שהיא יכולה לכתוב עליהם את התוכן המדויק מתוך המקומות האמתיים והכנים ביותר. בגובה העיניים, תוך הצגת אינפורמציה אמתית, ישירה ובעלת עוצמה עסקית נכונה.

הפסיכולוגיה של הצבע
כבר בפגישה השלישית, ניתן ליצור, באמצעות הערכים שהתגלו אצל הלקוח, סקלת צבעים איתה ניתן לצאת לדרך ולעצב לוגו לעסק. "הצבע הוא תדר בעל עוצמה חזקה אם כי בלתי מודעת. יש לו השפעות פסיכולוגיות חזקות על בני האדם ולכן הוא כלי חשוב מאוד בעולם העיצוב והעברת המסרים. כשרוצים להעביר ערך או מסר מסוים באופן סמוי, יש לבחור את הגוון המדויק שיעביר את המסר הנכון. התוצאה הסופית המתקבלת היא מערך צבעים ייחודי לאישיות בעל העסק, באמצעותו אפשר לבצע "משחקים עיצוביים" ולקחת אותם לרמת הלוגו ושאר מוצרי הפרסום לעסק. המוצר הסופי שמתקבל הוא חבילת מיתוג שלמה שמכילה סל מוצרי פרסום כגון: לוגו, כרטיס ביקור, אתר אינטרנט, תוכן כתוב, עיצוב גרפי ושירותי הדפסה. מוצרי הפרסום משתנים כמובן מבעל עסק אחד למשנהו ונבחרים בקפידה על פי צרכיו האמתיים של כל עסק.

"אבל שימי לב", מדגישה נעמה "תהליך מיתוג מתחיל תמיד מעיצוב לוגו. למה? כי הלוגו הוא סמל קטן שמעביר סיפור גדול, סיפורו של העסק. זהו הסמל המסחרי של העסק. הוא יופיע בכל אחד ממוצרי הפרסום, ולכן הוא זה שיתווה את הנראות של שאר המוצרים והשירותים".
ומה אם כבר יש לי לוגו? "או, היא אומרת, כשבעל עסק מגיע אלי עם לוגו קיים הוא מקבל הזדמנות מדהימה לבחון האם הלוגו אכן מעביר את הייחוד שלו. כי דרך התהליך הוא יתחיל לראות את הדברים בצורה מחודדת יותר. ובמידה ויבחר ניתן יהיה לבצע תיקונים והתאמות ללוגו, או לעצב חדש. ויתכן שבכלל לא יידרש שינוי ואז ניתן יהיה לגשת לעיצוב מוצרי הפרסום עצמם. הכל תלוי בהבנות שמביא איתו התהליך".

הליווי אותו היא מספקת, משרת את בעל העסק לטווח הארוך. עסק יכול להיראות היום באופן מסוים, וכעבור שנה הוא עובר שינויים. בדיוק כמו התהליך ההתפתחות שעוברים בני אדם במרוצת השנים בחייהם האישיים, כך גם העסק משתנה. כשמלווים אדם לאורך שנים, ניתן ללוות אותו גם בשינויים העסקיים ולבצע את ההתאמות השיווקיות הדרושות לו בעיצוב וברמת התוכן.

המיתוג הוא הבונבוניירה של העסק
זה הדימוי המנחה את נעמה כשהיא ניגשת ליצירת קונספט למיתוג. לתפיסתה, מיתוג משול לבונבוניירה. הוא מתחיל מהרכבת המתכון: מציאת החומרים האיכותיים ביותר, התבלינים הנכונים שיצרו את הטעם והריח המיוחדים לו. הוא ממשיך ביצירת השוקולד שהוא למעשה עיקר המוצר, בהמשלה לעולם המיתוג התוכן הוא בעל המשמעות החשובה ביותר בהעברת המסר ללקוח. הוא צריך להיות מושך, עסיסי ולהשאיר טעם לעוד. התהליך מסתיים באריזת השוקולד באריזה יפה ומושכת את העין ושוב בהמשלה לעולם המיתוג הטקסט נארז באריזה מיוחדת כזו שתיצור את התדמית הנכונה ותמשוך את הלקוח ליצור קשר ולגלות מה יש שם בפנים.

"ישנה חשיבות גדולה בבניית המיתוג במקום אחד שנותן מעטפת שירותים כוללת ומאפשר לבעל העסק לחסוך בזמן, בעלויות ובתסכולים מיותרים. כאשר נקודת המבט אחידה ועמוקה, מחוברת לבעל העסק ומביאה אותו לידי ביטוי בצורה מושלמת, הוא יכול לשווק את עצמו בתחושת שלמות ולהיות ממוקד יותר ויעיל יותר".

copy803q9486.jpg
נעמה סקג'ו-נאור: "יצירת דו שיח בין הקונספט, הטקסט הכתוב והעיצוב הגרפי יוצר מותג מנצח" (תמונות: אילה לשר הראל)


לפגישה וקבלת ייעוץ ניתן ליצור קשר עם נעמה באמצעות דף הפייסבוק או באתר האינטרנט


תגובות גולשים:

הירשמי לניוזלטר

הסקר

בהלת הקורנה
ביטול הלימודים ו המשק מוצדקים- אין ברירה
הגזימו עם הפניקה - בסך הכל וירוס
הזדמנות נהדרת לפסק זמן וחישוב מסלול מחדש
פחד אלוהים- סוף העולם הגיע

הצג תוצאות

התכנים הנצפים

 

מילות חיפוש: