בי וומן » כתבות » כך תכינו את גופכן להריון בריא

כך תכינו את גופכן להריון בריא 

כך תכינו את גופכן להריון בריא



, מדור: לפני ההיריון, הריון
פורסם בתאריך: 16/08/2015

במהלך ההריון יעבור הגוף שלך שינויים ותהליכים רבים, בדרך ליצירת חיים חדשים. מכאן, החשיבות הגדולה במעקב מקצועי ובאימוץ אורחות חיים שיסייעו להתפתחות תקינה של העובר, ובמקביל ישמרו על בריאותך – עוד לפני תחילת ההריון. כמה נקודות חשובות בדרך להריון בריא.


תזונה
עוד לפני הכניסה להריון, חשוב להכין את הגוף שלך לתהליך. מומלץ לערוך בדיקות דם מקיפות כדי לאתר עוד טרם ההריון האם ישנם חוסרים תזונתיים כלשהם (דוגמת ויטמין B12 או ברזל). במידת הצורך, מומלץ לאזן את החסר על ידי אימוץ תזונה מתאימה או בסיוע תוספי תזונה. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ להתחיל לקחת חומצה פולית כ-3 חודשים לפני ההריון ולהמשיך בנטילה של התוסף לכל אורך ההריון. מדובר בויטמין B9 המסייע במניעת מומים במערכת העצבים של העובר.

חשוב להתחיל את ההריון במשקל תקין. מצבים קיצוניים של משקל-יתר או תת-משקל עלולים להוות גורמי סיכון במהלך ההריון.

מומלץ להתאים את הרגלי התזונה לתקופת ההריון, להקפיד על ארוחות מסודרות, להעשיר את התפריט בירקות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים. מנגד, מומלץ להפחית בצריכת מזון מעובד, חטיפים, מזון ושתייה ממותקים ומאפים למיניהם. ישנם כמה סוגי מזון שמומלץ להימנע מהם מחשש לזיהומים שיפגעו בעובר. דגים נאים (דוגמת סושי), בשר נא (דוגמת סטייק רייר), או ביצים שלא בושלו או נאפו כהלכה (דוגמת מוס עם ביצים שהוקצפו) עלולים לשאת גורמי סיכון דוגמת חיידקי ליסטריה, אי-קולי או סלמונלה. קחי בחשבון שאם החביתה טוגנה היטב ואם מנת הדג בתנור הוכנה כהלכה – אין סיבה לחשש.

124132454.png
תהליך המעקב הרפואי והבדיקות מובנה על פי שבועות ההריון (צילום: יח"צ)

מעקב רפואי
זה אולי נשמע ברור מאליו, אך בכל זאת חשוב לדעת כי אין תחליף למעקב רפואי מקצועי לאורך ההריון. שרשרת הבדיקות מתחילה בשבוע ה-6 או ה-7 להריון, ובמהלכן נבדקת ההתפתחות של העובר לצד המצב הגופני שלך. פרוטוקול הבדיקות כולל בין היתר מספר בדיקות דם ושתן, בדיקות אולטרה סאונד, בדיקות סקר גנטיות, בדיקה להעמסת סוכר, ובמידת הצורך בדיקות נוספות דוגמת דיקור מי שפיר. אם את נוטלת תרופות כלשהן – יש לשאול את הרופא המטפל האם ניתן להמשיך ליטול אותן בתקופת ההריון. ככלל, תהליך המעקב הרפואי והבדיקות מובנה על פי שבועות ההריון, וניתן להעזר במחשבון הריון לצורך בניית לוח זמנים אישי ונוח עבור כל בדיקה.

זה הזמן להיפטר מההרגלים הרעים
צריכה של שתייה חריפה וסיגריות עלולים לפגוע בבריאות העובר ובהתפתחות התקינה שלו. זה הזמן להניח אותם בצד לתקופת ההריון (ואולי גם לאחר מכן...). אם את מתקשה להפסיק לגמרי – נסי לצמצם את העישון ושתיית האלכוהול ככל הניתן. גם צריכת קפאין גבוהה עלולה לגרום לבעיות שונות לעובר, ולכן מומלץ לא להרבות בצריכת קפה במהלך ההריון, ולעבור לשתיית קפה או תה נטולי קפאין, ובכל מקרה לא לצרוך יותר מ-300 מ"ג קפאין ליום (כ-2-4 כוסות, תלוי בסוג הקפה).

לא לשכוח פעילות גופנית
חשוב לשמור על אורח חיים בריא ופעיל לאורך ההריון. אם את מתאמנת באופן שגרתי – אין סיבה להפסיק. אם אינך מתאמנת – אולי זו ההזדמנות להתחיל בכך בצורה מתונה. כאשר ההריון תקין ואין מגבלות מיוחדות מומלץ לעסוק בפעילות מתונה כ-30 דקות ביום דוגמת שחייה, הליכה, ריצה, או פילאטיס. מומלץ להימנע מפעילויות שבהן יש סיכון לנפילות או חבלה באזור הבטן דוגמת משחקי כדור, רכיבת שטח מאתגרת על אופניים, וכו'. בנוסף, במהלך ההריון הקשיבי לגופך ואל תתאמני בכל מחיר. אם את סובלת מבחילות או תחושה כללית לא טובה – אולי כדאי לדחות את האימון למועד אחר.

23354564564.png
חשוב לשמור על אורח חיים בריא ופעיל לאורך ההריון (צילום: יח"צ)

אל תעמיסי על גופך
בתקופת ההריון יעברו על גופך תהליכים רבים הדורשים אנרגיה ומאמץ של הגוף בדרך ליצירת חיים חדשים. בנוסף, שינויים הורמונלים עלולים לגרום לשינויים בתחושות דוגמת טעם וריח ובמצב הרוח. חשוב לבנות סדר יום שיקל את העומס הפיזי והנפשי ויעניק לגוף את היכולת להתמודד עם המצב החדש. משטר-עצמי של ארוחות מסודרות, לצד מנוחה ושעות שינה מספקות (לפחות 6 שעות בלילה) יסייע לגוף שלך להתמודד ויתמוך בהתפתחות של הריון בריא. נשים רבות חוות שינה פחות איכותית ונוחה בשלבים מתקדמים של ההריון.

חברות לדרך
זה קורה לנשים רבות שנכנסות להריון: פתאום הן מבחינות סביבן בהרבה נשים הרות נוספות. זה לא שכולן באמת נכנסו להריון במקביל, וסביר יותר שהרגישות שלך לנושא היא זו שמתחדדת. מעבר לחברות הקרובות שלך, ברחבי הרשת פורחות קבוצות נשים רבות שהופכות את ההריון לחוויה חברתית ומעצימה, ותמיד טוב יותר לצעוד במסע הזה עם חברות שיודעות להקשיב ולתמוך כשצריך. עם זאת, בנושאים רפואיים חשוב לזכור שעצה טובה מחברה יכולה לעזור, אך אין תחליף לייעוץ רפואי מקצועי.

הכי חשוב: לא לשכוח גם ליהנות
המסע במהלך ההריון נראה לעתים ארוך ותובעני, אך הוא יכול להיות החוויה הכי מהנה ומעצימה של החיים שלך. אל תשכחי להנות לאורכו, זה הכי חשוב!


תגובות גולשים:

הירשמי לניוזלטר

הסקר

בהלת הקורנה
ביטול הלימודים ו המשק מוצדקים- אין ברירה
הגזימו עם הפניקה - בסך הכל וירוס
הזדמנות נהדרת לפסק זמן וחישוב מסלול מחדש
פחד אלוהים- סוף העולם הגיע

הצג תוצאות

התכנים הנצפים

 

מילות חיפוש: