בי וומן » כתבות » חשיבות החומצה הפולית לגופך

חשיבות החומצה הפולית לגופך 

חשיבות החומצה הפולית לגופך



, מדור: לפני ההיריון, הריון
פורסם בתאריך: 30/11/2015

אין סוף לבדיקות שאפשר לעשות במהלך ההריון, אין סוף לתסמונות ולמחלות שאנחנו דואגים מפניהן, ואין סוף לחששות המלווים אותו. אין גם סוף לשמחה ולהנאה שהריון תקין ותינוק בריא מביאים איתם. חומצה פולית – תוסף חשוב לבריאות העובר, עוד לפני ההריון. במזון, בתוסף או אפילו בגלולה למניעת הריון – מומלץ ליטול 400 מיקרוגרם בכל יום.


הרפואה המודרנית הצליחה למנוע, לאבחן ולטפל במגוון גדול של איומים על בריאות העובר, לפעמים באמצעים מורכבים ויקרים, לפעמים באמצעים פשוטים וזולים. תסמונת דאון המאובחנת במהלך ההריון באמצעות בדיקת מי שפיר, תסמונות גנטיות שניתן לאתר באמצעות בדיקת דם, וטיפולים בעובר בעודו ברחם הם התפתחויות ששינו את מהלך ההריון והלידה בעשורים האחרונים.

פיתרון פשוט לבעיה קשה הוא השימוש בחומצה פולית בשביל למנוע מומים מולדים בעוברים: משרד הבריאות בישראל (כמו רשויות בריאות בעולם כולו) ממליץ לכל אישה בגיל הפוריות, ליטול בכל יום, 400 מיקרוגרם חומצה פולית. זאת במטרה להפחית את הסיכון למומים מולדים בעוברים.

איך תוסף מזון מסייע במניעת מומים עצביים?
לחומצה פולית (תוסף תזונה שהוא נגזרת של ויטמין B) יש תפקיד הכרחי בתהליך ייצור של תאים חדשים – תהליך שמתחולל בעוצמה רבה בתקופות של חלוקת תאים מהירה כמו בזמן ההריון. צריכה של חומצה פולית חשובה במיוחד בשלושה החודשים שלפני ההריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים להריון, משום שזה הזמן שבו מתפתחים איברי הגוף של העובר ובכללם המוח. חוסר בחומצה פולית מקשה על הגוף להשלים את ההתפתחות המהירה של התעלה העצבית, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה. זה עלול לגרום לתחלואה, לנכות לצמיתות ואפילו למות העובר.

מכיוון שהחומצה הפולית מורידה באופן משמעותי (עד 70%) את הסיכון למומים בתעלה העצבית, חשוב ומומלץ להוסיף לתזונה חומצה הפולית עוד לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים.
בארצות רבות בעולם, ביניהן ארה"ב, הולנד ומדינות אירופאיות נוספות, מוסיפים חומצה פולית לתזונה של האוכלוסייה באמצעות העשרת הקמח המיועד ללחמים ודגני בוקר, ובנוסף ממליצות רשויות הבריאות ליטול חומצה פולית לפני ההריון, על מנת שלא יהיו חוסרים בשום מקרה.

710068638.jpg
לפי נתוני משרד הבריאות, 50% מההריונות כלל אינם מתוכננים! (תמונה באדיבות imagerymajestic/freedigitalphotos)

מה המצב בישראל?
בשנת 2000 יצא משרד הבריאות במסע הסברה בעניין חשיבותה של החומצה הפולית. המשרד עודד נשים בגיל הפוריות ליטול באופן קבוע חומצה פולית, באמצעות פנייה ישירה לנשים עצמן, ולרופאים ואחיות בקהילה.
פעילות זו הביאה לירידה מרשימה בשכיחות המומים בתעלה העצבית: עשור לאחר תחילת מסע ההסברה, נראתה ירידה של 30% בשיעור מומים מולדים, לצד עלייה בשימוש בחומצה פולית מ-5% ל-50% בקרב נשים טרום הריון ובמהלכו.

כיום המציאות עדיין לא אופטימלית: דוח של משרד הבריאות מראה שישראל עדיין לא הגיעה למצב מיטבי. בחוזר שפירסם משרד הבריאות, נכתב כי "כ-80% מהנשים עם עובר בעל מום בתעלה העצבית לא נטלו חומצה פולית...." ולכן משרד הבריאות מוצא שיש לחזק ולהעמיק את הידע בעניין זה, ואת השימוש בחומצה פולית גם כעת, וממליץ לגבי נטילת חומצה פולית "באופן יומי – כל אישה, בכל יום, במהלך כל גיל הפוריות”.

ומה עם הריונות לא מתוכננים?
לפי נתוני משרד הבריאות, 50% מההריונות כלל אינם מתוכננים! חלקם, לצערנו, מופסקים בוועדות להפסקת הריון. בחלקם נשים מדווחות שלא הכינו את גופן להריון ושאינן מרגישות שגופן נמצא במצב הבריאותי הרצוי בשביל להרות ולקיים הריון תקין.

נתונים אלה דומים ברוב מדינות העולם – במחצית מהמקרים, הריונות לא מתרחשים בדיוק לפי התוכנית.
במקרים של הריונות לא מתוכננים, רוב הנשים לא נוטלות חומצה פולית לפניהם, ולכן חשוב במיוחד להעלות את המודעות לנושא גם בקרב מי שלא מתכננת הריון. מדובר בנשים שהפסיקו שימוש באמצעי מניעה ונכנסו להריון מוקדם מכפי שציפו, נשים לאחר לידה שלא חשבו שייכנסו להריון ולכן לא השתמשו באמצעי מניעה, נשים שהפסיקו אמצעי מניעה אחד ועדיין לא התחילו אחר, נשים שאין להן בן זוג קבוע, ועוד.

מהם המקורות לחומצה פולית?
תוספי מזון:
יש מגוון גדול של תוספי תזונה שניתן ליטול, לצד הארוחות, ובהם המינון המומלץ של חומצה פולית.יש תוספים המכילים 400 מיקרוגרם חומצה פולית בלבד, ויש תוספים מסוג "מולטי ויטמין" המכילים מגוון ויטמינים וביניהם גם מינון זה של חומצה פולית.

גלולה למניעת הריון המכילה גם חומצה פולית: הגלולה "יאז פלוס" כוללת גם מינון יומי של חומצה פולית החיונית למניעת מומים מולדים בתעלה העצבית בעוברים. הגלולה פותחה במיוחד על מנת לספק את הרמה הנחוצה של חומצה פולית לנשים המשתמשות באמצעי מניעה. מינון זה מהווה "מאגר" הנשאר בגוף האישה עד שלושה חודשים גם לאחר הפסקת נטילת הגלולה, כך שבמקרה של הריון לא מתוכנן או שנקלט מהר מהצפוי, לא יהיה חוסר של חומצה פולית בגוף האם.

9100240203.jpg
החומצה הפולית מורידה באופן משמעותי (עד 70%) את הסיכון למומים בתעלה העצבית (תמונה באדיבות patrisyu/freedigitalphotos).

תזונה:
חומוס: חצי כוס של גרגירי חומוס מבושלים מספקת 35% מהתצרוכת היומית המומלצת
תרד: חצי כוס של עלי תרד מבושלים מספקת 33% מהתצרוכת היומית המומלצת
תפוזים: כוס מיץ תפוזים מספקת 29% מהתצרוכת היומית המומלצת
תותים: 8 תותים בינוניים מכילים 20% מהתצרוכת היומית המומלצת
אפונה: חצי כוס של אפונה ירוקה מבושלת מספקת 12% מהתצרוכת היומית המומלצת
ברוקולי: חצי כוס של בורוקולי מבושל מספקת 10% מהתצרוכת היומית המומלצת


לחומצה פולית יש יתרונות נוספים, שאינם קשורים רק לבריאות העובר:
רבים אינם יודעים שחומצה פולית חשובה לכלל האוכלוסייה, בכל גיל, כולל גברים. חומצה פולית היא למעשה ויטמין מקבוצת ויטמיני B, שמסייע להתפתחות תקינה של תאים בגוף. חומצה פולית חשובה ל:
הפחתת הסיכון למחלות לב: נטילת חומצה פולית מפחיתה את רמות ההורמון הומוציסטאין, שקשור לסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, ומסייעת להפחתת לחץ הדם בקרב מעשנים.
סיוע בשמירה על מצב רוח תקין: מחקרים מראים כי קיים קשר בין מחסור בחומצה פולית לבין דיכאון, חיוורון, בלבול וחולשה.
סיוע בשמירה על תפקוד קוגניטיבי בגיל מבוגר: מחקר שנערך לאחרונה מראה כי רמות תקינות של חומצה פולית מסייעות לשמירה על תפקוד המוח, שמירה על הזיכרון ושיפור יכולת עיבוד המידע אצל מבוגרים. ממצאים חלקיים מראים קשר בין נטילת תוסף של חומצה פולית לבין הפחתת הסיכון לחלות באלצהיימר.
סיוע בעיכול חלבונים: נטילת תוסף של חומצה פולית משפרת את יכולת פירוק החלבונים בגוף ואת ספיגת חומצות האמינו החיוניות שנמצאות בחלבונים. כמו כן, החומצה הפולית מסייעת גם לוויסות התיאבון ולמניעת השמנה.

מאת ד"ר אריה ישעיה, מומחה בגינקולוגיה, מיילדות ופריון, מזכיר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית.

תמונת שער באדיבות patrisyu/freedigitalphotos


תגובות גולשים:

הירשמי לניוזלטר

הסקר

בהלת הקורנה
ביטול הלימודים ו המשק מוצדקים- אין ברירה
הגזימו עם הפניקה - בסך הכל וירוס
הזדמנות נהדרת לפסק זמן וחישוב מסלול מחדש
פחד אלוהים- סוף העולם הגיע

הצג תוצאות

התכנים הנצפים

 

מילות חיפוש: